Verslag VD met Bert van Dijk op 1 september 2022

Veel blije gezichten voor het eerste vriendendinner na de zomervakantie!

Na een speciale “happy birthday” voor ere-voorzitter Wim Henneman (50) en enkele pakkende afscheidswoordjes van 4 past-voorzitters voor Carine, werden er 2 nieuwe leden gepind. Welkom bij De Hanze, Bram Druwel en Filip Verstraete! Nog even een extra woord over de lopende ledenbevraging, en na het lekkere diner wordt gastspreker Bert van Dijk geïntroduceerd door Hanzelid Dirk Vandepitte.

Bert van Dijk is geboren in Nederland en woont sedert 1995 in Brugge met zijn Belgische vrouw Huguette.

Na enkele topfuncties bij o.a. Bekaert, Volvo, Bombardier, Begemann en Daimler, besloot Bert om zijn talenten aan te wenden om mensen te helpen en in 2009 werd dan ook Mercy Ships Belgium opgericht. Het idee Mercy Ships is ontstaan uit de vaststelling dat 2/3 van de wereldbevolking géén toegang heeft tot essentiële medische zorg. Vooral in Afrika is de situatie schrijnend. Mercy Ships komt dan ook tegemoet aan deze problematiek door het inzetten van 2 ziekenhuisschepen waarmee 75% van de bevolking kan bereikt worden. De organisatie steunt volledig op vrijwilligers. Mensen die op het schip komen meewerken worden zelfs aangespoord om een financiële bijdrage te doen om hun engagement kracht bij te zetten. Misschien een idee voor de volgende sprekers bij De Hanze? :-)

De organisatie biedt directe medische service aan op het schip, zet in op het verbeteren van de infrastructuur en op de ontwikkeling van het gezondheidsprogramma voor het land dat wordt aangedaan. Zo’n bezoek wordt minutieus voorbereid, tot wel 2 jaar op voorhand.

De 2 schepen samen hebben 12 operatiekamers en een capaciteit van 279 bedden. 1100 vrijwilligers zijn er momenteel actief. 

Het meest recente ziekenhuisschip (de Global Mercy) werd in China gebouwd en in Antwerpen ingericht. Het is met een lengte van 175 meter en twaalf dekken het grootste ziekenhuisschip ter wereld. Het zal eerst worden ingezet in Senegal, daarna zijn de andere armste Afrikaanse landen aan de beurt (Liberia, Benin, Togo, Sierra Leone, Guinee en Kameroen). Het schip koste zo’n 200mio$ waarvan zo’n 60 mio$ apparatuur. De operationele kosten bedragen momenteel 20 mio$ per jaar waarvan 4,5 mio$ brandstof.

Bert omschrijft zijn levensloop laconiek als een carrière “Van Business man tot Bedelaar”. Hij probeert de NGO nog steeds als bedrijf te runnen met als belangrijke uitzondering dat de medewerkers vrijwilligers zijn.

Sponsors/donors zijn zowel privé personen, overheden als privé bedrijven. 

Na een kwartier Q&A was er tijd om na te kaarten tijdens de koffie, een vertrouwd netwerkmoment. 

Bedankt Bert van Dijk!

 

Meer info: www.mercyships.be