Verslag VD Jos De Vuyst, STOW op 24 maart 2022

Op een mooie lente-avond kwamen de Hanzeleden opnieuw samen om naar het boeiende en indrukwekkende verhaal van Jos De Vuyst te luisteren, de man achter STOW.

Er werden eerst naar goede gewoonte 4 nieuwe leden voorgesteld door voorzitter Valerie, en na het eten kreeg Wouter De Beck het woord om zijn goede vriend Jos De Vuyst aan te kondigen.

Jos vertelde over de groei van Stow, met een steeds groeiende omzet waarbij over miljarden gesproken wordt. Hij geeft ook tips voor jonge entrepreneurs waarbij hij over de verschillende fases van de groei spreekt.

·        Familiefase flamboyant,  entrepreneurial en leuk

·        Stock exchange

·        Private equity, een fase waarin Stow zeer snel groeide

Jos De Vuyst verkiest om organisch te groeien. De nadruk bij acquisities ligt op technologie omdat bij overname van mensen te veel komt kijken op gebied van synergie en psychologie. Stow is werkzaam in heel Europa, met een tiental fabrieken en ook met commerciële vestigingen. De spreiding zorgt voor een goede footprint, je zit dicht bij de klanten.

Je groeit ook door nieuwe trends, de logistieke business is zeer dynamisch en automatisatie is zeer belangrijk, zeker ook door de e-commerce. Alle online verkoop heeft +/- 3 keer meer opslag voor alle goederen dan retail. De rekken in Colruyt, Carrefour, grote online e-commerces zijn veelal van Stow ????.

What’s next volgens Jos?

In 30 jaar van 0 naar 1 miljard zet als doel om in de volgende 5 jaar van 1 naar +2 miljard te geraken, en dit is voor Jos een haalbaar doel. Hij gaat vooruit in grote stappen, niet per 5% maar per 20%. Hij kijkt constant naar mogelijkheden om de markt te vergroten. “Welke andere producten heeft de klant nodig?” (Stow is hiervoor ook op zoek naar 200 ingenieurs en is hier zeer actief mee bezig.)

Alles wordt continu verder geautomatiseerd. Forklifts worden bvb vervangen door devices, picking robots enz.

Jos wil het bedrijf runnen met een KMO ingesteldheid, waarbij het contact met alle lagen van het bedrijf zeer belangrijk is. Dit persoonlijk contact is zeer belangrijk, ze zijn empathisch en begaan met de mensen. De eigen mensen zijn belangrijker dan de klant. Ze worden mee in het groeiproces betrokken, o.a. door de mogelijkheid van participatie.

Daarenboven blijft Jos met het bedrijf graag onder de radar en kiest hij nooit voor te veel publiciteit.

 

Nog even tijd voor Q&A, en dat was het indrukwekkende groeiverhaal van STOW.

 

Bedankt Jos!