Verslag en foto's ontbijtb(k)oek Clo Willaerts

Het Conversity Model: Winst maken met social media van Clo Willaerts.

Een ontbijtb(k)oek van De Hanze betekent dat je soms wat vroeger de baan op bent dan anders: een morgengroet hier en daar, gezellig bijpratend aan de receptietafels met het ondertussen zeer welkom ontbijtbuffet. Het is dan toch vlug tijd om plaats te nemen aan de conferentietafels met het boek, aan de buitenkant op het eerste zicht net een leerboek. Het wordt ons al snel duidelijk dat we een dame voor ons hebben die van haar hobby haar beroep heeft kunnen maken. Clo Willaerts schetst ons hoe ze er binnen Sanoma Media toe is gekomen een boek te schrijven. Niet alleen waarom (deels uit frustratie), maar ook hoe het boek stilaan vorm heeft gekregen, met een doodgewoon notaboekje, altijd bij de hand en vooral ook inspelend op en gebruikmakend van deze nieuwe media. Jawel ook een boek (naast een e-boek uitgegeven, in het ePub en in het Kindle-formaat). Ze citeert Seth Godin: nog steeds de beste manier om in iemands hoofd te kruipen, om iemand te overtuigen wanneer je meer dan 140 karakters nodig hebt en je kan het doorgeven, aanbevelen… Bij het gevecht om aandacht en als alternatief van mailings, cold calling… komen de sociale netwerken (bv. LinkedIn, Facebook, Netlog, Skyrock, Hyves..) en sociale media (ook weer Facebook en nog Twitter, Flickr, YouTube, blogs..) uitgebreid aan bod. Onderschat dergelijke platformen van mensen niet voor bedrijven: ze zijn zeer menselijk. We horen mensen immers hardop denken over hun aankoopbeslissingen en zo. YouTube bv., het videoplatform en dochter van Google, wordt blijkbaar zwaar onderschat (is de 2e grootste zoekmachine). Ze zijn een spiegel op populaire cultuur. Opgelet toch, want er bestaat niet zoiets als een “free lunch”. Wie betaalt de servers? Je moet de regels accepteren van bv. Facebook: je bent geen klant, je hebt een gratis pagina. Alhoewel gemakkelijk en plezant: alleen de adverteerders hebben spreek en krijgen een contactpersoon. Met haar Conversity model wil Clo Willaerts bedrijven helpen via hun aanwezigheid in sociale media, de stap te maken van de vaak vrijblijvende conversaties naar het realiseren van hun echte bedrijfsdoelstellingen. Van “conversation” naar “conversion”. Bij de conversatie begint het echte werk pas. Je moet je bedrijf hierop intern organiseren. Eerst “observation” op weg naar “innovation”. Wees gewaarschuwd: het loopt nooit echt perfect. We krijgen heel wat interessante mensen en boeken geciteerd: Charlene Li, The Cluetrain Manifesto van reeds 1999 door Rick Levine, Christopher Locke, Doc Searls en David Weinberger, The New Handshake van Joan C. Curtis en Barbara Giamanco, Influence van Robert Cialdini, Social Media Metrics… Clo Willaerts blijft er zelf bescheiden bij en laat vallen dat ze soms de kritiek krijgt dat ze veel boeken citeert. Dat wordt in de kiem gesmoord met de opmerking: is dat nu net niet wat er gebeurt bij doctoreren, een bewijs van zelfstandig, origineel wetenschappelijk onderzoek. Uit een steekproef naar het aantal Twitteraars in de zaal complimenteert ze de score met behoorlijk en meer dan normaal op haar voordrachten, waarop de Voorzitter afsluit dat we ook een meer dan behoorlijke club zijn. Tijd om onze dagtaak op te nemen, met alvast nieuwe inzichten en de vastberadenheid dit boek in te plannen. De titel laat ons alvast ook niet onberoerd en daar willen we graag meer van leren, dus toch een leerboek? Meer info is terug te vinden op: www.slideshare.net/bnox