Verslag vriendendinner met Jeroen Vanacker op 4 februari 2021

Jeroen start met
enkele droge wist-je-datjes over het Concertgebouw, een onderneming met 65
personeelsleden, 170 vrijwilligers en evenveel freelancers en interims, met een
2000-tal activiteiten in een normaal seizoen (zowel binnen- als buitenlands).
80% is muziek, 20% is dans.
Duurzaamheid en
werking zijn zeer belangrijk. Als voorbeeld toont Jeroen een foto van het dak
van het Concertgebouw, waar nestkastjes voor gierzwaluwen opgehangen zijn.
Daarna komt
Jeroen tot de kern van zijn voordracht. Hij wil aantonen dat de muziek een
connectie legt tussen de mensen, en de mensen ook verenigt.
Hij toont ons een
filmpje gemaakt in maart 2019 in de Vrouwengevangenis van Brugge. De zang bezorgt
een kippenvelmoment en dit zorgde toen ook voor aangrijpende getuigenissen over
gedeelde ervaringen van de muzikanten enerzijds en anderzijds van enkele
gedetineerden. Muziek raakt.
Jeroen wil ons
meenemen op het pad van het Concertgebouw. Hij spreekt begeesterd over de grote
componist Igor Stravinsky, o.a. door Stravinsky’s quote te citeren: “Horen kan
iedereen, zelfs een eend kan horen, maar luisteren, daar is niet iedereen toe
in staat”.
Het Concertgebouw
nodigt seizoensdenkers (zoals biologen) uit om zo verschillende invalshoeken te
leren kennen. Ook de jonge groep Soundcast biedt context rond het programma.
Elke leeftijd heeft zijn inbreng. Elk seizoen heeft een eigen thema - enkele
voorbeelden.
Seizoen 15-16
stond in het teken van het Zuiden met wat meer aandacht voor migratie, toen een
zeer actueel thema, nu nog steeds. Verschillende achtergronden vormen soms de
basis voor iets nieuws! In de 18de
eeuw heeft Bach zo’n beetje de hele Barokperiode samengebracht in zijn oeuvre. Wist-je-datje:
elke seconde ergens in de wereld wordt Bach afgespeeld – uiteraard niet enkel
Bach, ook andere klassieke grootmeesters zijn zeer populair.
Seizoen 18-19
stond in het thema van de Cosmos, met als seizoensdenker Thomas Hertog.
Wetenschap en Kunst samenbrengen!
Seizoen 20-21 had
het thema ‘Voor het Leven’. Alles staat in het teken van biodiversiteit en ook
hier kan kunst een rol spelen. Het Concertgebouw wil mensen gevoelig maken voor
een onderwerp, daar waar de objectieve feiten niet altijd volstaan om hen actie
te laten ondernemen.
Out-Of-The-Box.
Enkele voorbeelden zijn het Slow Festival en Club Surround waarbij toeschouwers
tussen de muzikanten zitten en dit als een super-ervaring beschrijven. Of ook
Iedereen Klassiek, een immens populair festival i.s.m. Klara, waar jaarlijks een
massa volk naartoe komt.
Stap voor stap
wil het Concertgebouw ook nieuwe doelgroepen aanspreken, bijv. door een
programma aan te bieden aan 6-jarigen of jongeren, weliswaar steeds op een
actieve manier (ref. Acoustic Power e.a.). Er worden ook programma’s
voorgesteld voor personen met dementie.
Momenteel wordt
er gewerkt aan een nieuw toekomstplan. De focus is uiteraard klassieke muziek,
helaas is dit steeds ‘oude’ muziek, waardoor deze thema’s soms ver van ons
staan. Kunst moet vandaag de dag met beide voeten in deze wereld staan. Vandaar
Jeroen’s motto "We willen het actuele met het universele combineren”.
Jeroen sluit af
met zijn toekomstvisie aan de hand van drie ambities, drie dromen…
1.
Verbindende
dialoog (tussen verschillende culturen).
2.
Duurzame
zorg (het Concertgebouw gaat verder met ecologie).
3.
Creatieve
vernieuwing (blijven streven naar het presenteren van zowel meesterwerken als
het introduceren van nieuwe artiesten, door samenwerking met externe partners).
Daarna volgden nog Q&A, en toen was de zeer boeiende en kunstige avond met Jeroen Vanacker alweer voorbij. Het was weer genieten!