Verslag en foto's vriendendinner met Joachim Coens op 5 maart 2020

Vriendendinner –
Gastspreker Joachim Coens – Voorzitter CD&V
Na een druilerige
donderdag, konden we ons terug opwarmen voor een nieuw vriendendinner, ditmaal
met Joachim Coens als gastspreker. Waarover hij het die avond zou hebben, was
nog een groot geheim, maar dit belette de Hanzeleden niet om massaal aanwezig
te zijn.
Onze voorzitter verwelkomde
iedereen en gaf het woord aan Thomas Haspeslagh voor een woordje uitleg over de
‘Hanzedag’ die in november van dit jaar op het programma staat. Het thema is
ditmaal ‘Connecting the dots’. Hierbij staat vooral natuur, mensen en cultuur
centraal. 3 onmisbare elementen om op duurzame wijze economische successen te
realiseren.
Wat ik onthouden heb nadat Thomas enkele listige vragen het publiek instuurde,
is dat de Hanzedag een topevent wordt met veel volk, want iedereen verklaarde
zich aanwezig, samen met minstens 3 extra genodigden ????.
Daarna was het de
beurt aan Karine Vandenberghe om onze gastspreker kort in te leiden. De heer
Coens is geboren in Brugge en studeerde af als burgerlijk ingenieur. Hij staat
met het ene been in het bedrijfsleven - zijn laatste wapenfeit was voorzitter
van de haven van Zeebrugge - en met het andere been in de politiek. Zo was hij van
1995 tot 2001 volksvertegenwoordiger, sinds 2014 burgemeester van Damme en
sinds kort voorzitter van de CD&V. De politiek heeft de bovenhand genomen.
Joachim was blij
bij De Hanze te zijn. Naast vele andere aspecten en voordelen van De Hanze,
heeft ze ook haar belang in de samenleving. Het combineren van het
bedrijfsleven met het politieke, het administratieve is een grote troef. Het is
immers zo belangrijk dat mensen met elkaar praten over onderwerpen die hun
dierbaar zijn.
Joachim zelf kon
praten over kledingadvies, de haven, maar besloot toch om het over de politiek
te hebben. Hij veranderde van de haven, wat hij heel graag deed, naar fulltime
politiek om 2 hoofdredenen:
-
na 18
jaar was het tijd voor iets anders, zowel voor de organisatie als voor hemzelf;
-
hij voelde
een aversie van de maatschappij tegenover de politiek en zag het als een
uitdaging om daar verandering in te brengen.
Hij ging verder en
sneed kort de huidige federale regeringsvorming aan. Samengevat komt het erop
neer dat we in een ongelooflijk complex land leven, waar we in eerste instantie
moesten wachten op de vorming van de regionale regeringen en de wissels van
partijvoorzitters. Langs de andere kant hebben we de moeilijk gelegde kaarten
door de kiezer, waardoor een eenduidige oriëntatie in beleid niet eenvoudig is.
Daarnaast staat het land voor gigantische uitdagingen op budgettair vlak,
pensioenen, klimaat, het vraagstuk van de migratie, justitie en ethische zaken.
Joachim maakt in
de politiek regelmatig de vergelijking met het bedrijfsleven. Om een bedrijf
goed te besturen zijn 2 elementen belangrijk: het intern proces en de
omgevingsfactoren. Wat komt er op ons af en zijn we hierop voorbereid? Het
heeft bijvoorbeeld geen zin om schoenen te maken als niemand nog schoenen
draagt, dixit Joachim.
Als belangrijkste omgevingsfactoren vermeldt de heer Coens:
-
Digitalisering van de maatschappij: de tussenschotten
verdwijnen; iedereen wordt als het ware journalist via de sociale media; de
politiek is hier nog niet klaar voor en reageert dikwijls foutief. De geluiden
die verspreid worden, moet de politiek aanhoren, ze moeten erop anticiperen en
participeren.
-
Globalisering: bedrijven werken globaal, mensen
verspreiden zich globaler, maar langs de andere kant verliezen ze de nabijheid
(kleine buurtwinkels verdwijnen,…). Dit heeft ook een nefaste invloed op de
betrokkenheid van mensen. Bedrijven kunnen een belangrijke rol spelen om de
sociale cohesie op lokaal vlak te verbeteren. Joachim lanceert het idee van een
‘Sociale Taxshelter’.
-
Technologie: zelfrijdende wagens, artificiële
intelligentie in de medische sector zijn ethische vraagstukken waarover we ons
in de toekomst zullen moeten buigen. Joachim pleit in dit kader voor een betere
verdeling van de belastingen op arbeid versus belastingen op de digitale
toepassingen.
-
Klimaat: welke energiebronnen zullen we in de
toekomst kunnen gebruiken om op een duurzame wijze te produceren, afval te
reduceren, enz.
-
We leven
allemaal langer, de zogenaamde vergrijzing moet structureler aangepakt
worden. We leven ook langer alleen. 54% van de jongeren tussen 20 en 34 jaar zou
zich eenzaam voelen, wat mede ook voor druk zorgt op de huisvestingsmarkt.
-
Kopzorgen: we zijn koploper in het gebruik van antidepressiva.
We denken te veel dat goed verdienen belangrijk is. Een zinvol leven is ook
zorgen voor cultuur, sport, recreatie en vrijwilligersleven.
Samengevat moeten
we solidair zijn, over generaties heen kijken, ons inschakelen in het verleden
om de toekomst te vrijwaren, met respect voor de andere culturen. De Hanze
speelt hierin een belangrijke rol!
Voor en na het
heerlijk voorgerecht kwam nog een vragenronde waar geen taboes gemeden werden.
Velen stelden vrank en vrij hun vraag, waar Joachim Coens doorgaans gevat kon op
antwoorden en soms, zoals een politieker het betaamt, mooi rond de vraag
fietste.
Last but not
least werden nog 3 nieuwe leden gepind: Rik Goetinck (Voorzitter MBZ), Peter De
Gryse (CEO Denk!), Nicolas Vyncke (CEO Ingenium).
Na de verschillende
lofbetuigingen over De Hanze van de voorzitter van de CD&V aanhoord te
hebben, mogen we stellen dat we een schitterende en veelzijdige businessclub
zijn waar het leuk vertoeven is.