Verslag en foto's vriendendinner met Johan Thijs

Voor Johan Thijs, topman van KBC Group, zijn de leden talrijk opgekomen. Tijdens het aperitief in de bar van Crowne Plaza heerst er een gezellige drukte met al wat voorbeschouwingen over de bewogen geschiedenis van de banken de laatste jaren.

Hier en daar hoor je ook enthousiaste nabeschouwingen over de recentste editie van B2BnB, waarbij De Hanze de organisatie op zich heeft genomen en voorzitter Marc Loeys dankt nog eens iedereen die heeft bijgedragen tot het succes van deze B2BnB met in het bijzonder onze sponsors, de partners, alle aanwezigen en de werkgroep die alles mogelijk heeft gemaakt. Op www.b2bnb.be vind je alvast sfeerfoto’s.
Dat verschillende KBC-medewerkers al jaren lid zijn van De Hanze werd duidelijk door hun talrijke opkomst ter ondersteuning van hun chef. Ronny Delchambre viel de eer te beurt om Genkenaar Johan Thijs ( https://www.kbc.com/en/johan-thijs ) in te leiden. Johan is een visionair en een grote inspiratiebron die van alle KBC-collega’s verwacht dat er heel hard wordt gewerkt.
Johan Thijs neemt het woord en gaat kort in op de realisaties van de KBC Group in het verleden, zoals recent nog als meest performante bank in Europa op vlak van rendement op Eigen Vermogen. Hij haast zich er aan toe te voegen dat het verleden geenszins een garantie vormt voor succes in de toekomst.  Kijk maar naar succesverhalen zoals Kodak, Nokia, … en waar die nu staan. Het is de toekomst waar men binnen KBC overduidelijk mee bezig is.
Wie gekomen was om interessante inzichten te horen over het traditionele bankieren of over welke beleggingen de moeite zijn op dit moment, kwam bedrogen uit. Na de financiële crisis overleefd te hebben, staat de bancaire wereld door de digitale transformatie op een nieuw kruispunt, dat van de disruptie.
Maar disruptie is er voor alle ondernemingen. Johan Thijs geeft ons de tip onze eigen onderneming te vergelijken met Über: zijn we snel, efficiënt en extreem klantgericht? Zijn onze producten of diensten eenvoudig om mee te werken en goedkoper dan de rest? Zijn we alert? Studies wijzen uit dat, ondanks Johan zijn oorspronkelijke intuïtie, klanten vandaag toch even tevreden zijn van de online kanalen van KBC als van de traditionele fysieke kantoren. 
KBC probeert dan ook aan die nieuwe verwachtingen te voldoen. Zo stapte men bijvoorbeeld in Payconiq ( https://www.payconiq.com/ ), een Fintech (http://www.investopedia.com/terms/f/fintech.asp ) start-up die het traditionele cash distribution model wenst te doorbreken en tevens klaar is voor het nieuwe regulerende kader van GDPR ( https://www.privacycommission.be/nl/algemene-verordening-gegevensbescherming-0 ) en PSD2 ( https://en.wikipedia.org/wiki/Payment_Services_Directive ). Over GDPR mogen we bij De Hanze binnenkort trouwens nog meer verwachten.
Een ander belangrijk aspect binnen digitale transformatie is radicale vereenvoudiging. Hierbij geeft hij het voorbeeld van Altavista. Je kon er vroeger ook al alles terugvinden maar dan in zeer complexe schermen. Vandaag zie je van Google alleen de uiterst eenvoudige interface. Let wel! Om deze eenvoudige gebruikerservaring te kunnen realiseren, is de complexiteit onder de motorkap gigantisch veel zwaarder. KBC past die vereenvoudiging ook toe bij bv. haar gelauwerde brandpolissen. Vroeger had men een lijst van wel 60 vragen. Vandaag kunnen ze zich beperken tot een 3-tal eenvoudige vragen. Alle andere informatie haalt men o.a. uit de big data, sowieso beschikbaar.
De digitale transformatie kostte KBC Group tot nu toe 1,5 miljard EUR. Belangrijker is nog de Change of Mind die men moet realiseren bij de vele medewerkers. Ondanks het digitale tijdperk blijft de mens immers van cruciaal belang voor de bancaire groep. Het transformatieprogramma Pearl heeft dan ook als baseline: “It is all about people, it is all about customers.” Geïnspireerd op de quote van John Rockefeller “Everyone has a personal obligation to take responsibility for improving the state of the world” brengt KBC dit statement actueler met “…. the customer”.
Johan Thijs spreekt zeer innemend en betrekt zijn toehoorders heel nauw. Het is duidelijk dat hij zo nog wel een tijdje kan doorgaan (en wij luisteren), maar vanuit de keuken komen er aanhoudend signalen om stilaan af te ronden. Hij sluit af met nogmaals te beklemtonen dat het verleden een slechte gids is, de enige weg is kijken naar de toekomst!
Tijdens het eten kunnen we hierover uitgebreid doorpraten en al enkele vragen voor Johan Thijs bedenken. Die komen er dan ook massaal. Over Cryptocurrency: geen geloof in Bitcoin maar wel in Blockchain, de discussie zal ongetwijfeld nog een heel eind blijven duren. Over Manufacturing in dit hele proces, denken we maar aan Tesla. Over GDPR die een zware investering vergt of over waarom cash helemaal niet meer nodig is, maar toch blijft bestaan.
Na het pinnen van de drie aanwezige nieuwe leden Noëlla Vantyghem, Stefaan De Vestele en Siegfried Masschaele praten we nog verder bij koffie of thee en de die-hards keren nog even terug naar dezelfde bar. Ontspannen en tevreden trekken we naar huis, ons weer ietsje meer bewust van de toekomst en de mindset die ze van ons zal vergen.