Verslag en foto's ontbijt(k)boek met Pieter Ballon

De stad van de toekomst, hoe ziet die eruit? Velen willen er meer over vernemen, want de zaal in Van der Valk Hotel te Oostkamp is goed gevuld voor dit ontbijt(k)boek. Geen wonder, want we hebben Pieter Ballon zijn visie gevraagd. Hij is professor aan de VUB en directeur bij iMinds, waar hij verantwoordelijk is voor smart city-activiteiten in Vlaanderen en Brussel.

We beschikken over heel veel info en er wordt nogal wat gecommuniceerd 
Met die data en communicatie, daar moeten we iets ‘smart’ mee kunnen doen. Pieter Ballon situeert de context aan de hand van enkele begrippen. Il fut un temps - nog niet zolang geleden - dat we overal ‘tele-‘ voorplaatsten. Dan werd het de beurt aan het prefixje ‘e-‘.  In 2004 was alles al wat persoonlijker met de smartphone. In 2007 is er de iPhone en van ‘e-‘ wordt het ‘i’. Van dan af is de virtuele wereld overal toegankelijk en identificeerbaar. En zo belanden we bij het prefix ‘smart’ waar 3 trends - ook al aanwezig in de vorige ICT-golven - samenkomen: steeds betere connectiviteit, grotere rekenkracht verwerkbaar in real-time en in steeds kleinere apparatuur. 
In dit tijdperk van het ‘internet of things’ draait het niet alleen meer om jouw telefoon, maar om elk denkbaar stuk(je) gereedschap, een veiligheidscamera of een elektriciteitsmeter, maar ook een auto, een bril, een stoel, noem maar op. In de recentste golf wordt de virtuele wereld ook contextueel en responsief voor onze fysieke wereld, waarbij het virtuele en het fysieke op elkaar kunnen worden geplakt. Dit alles zal onze fysieke ruimte op zijn kop zetten en enorme kansen creëren omdat we vat krijgen op veel dingen.
Smart cities komen er toch, of wij er iets mee doen of niet
Er is de kracht van data, nog wel in real-time. Er zijn de smart platformen, meestal open. We gaan moeten keuzes maken wat we met die data doen. Liefst na discussie, na een maatschappelijk en democratisch debat, ook liefst over grenzen heen zodat we systemen en processen gelijk aanpakken en samen ontwikkelen voor onze mobiliteit, veiligheid, duurzaamheid/leefbaarheid en ook voor de (lokale) economie…. 
Enkele inspirerende voorbeelden die vandaag bestaan
SONGDO, als prototype van de nieuw ontwikkelde smart city en Traffic Control Barcelona, als voorbeeld van een ‘retrorefitted smart city’, steeds om te voorspellen en in te grijpen vooraleer er een probleem is. Maar ook het smart mobiliteitssysteem in Helsinki, waar 23 organisaties hun data hebben gebundeld op het mobiliteitsplatform MaaS (Mobility as a Service). En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan of beter, lees het boek.
Hoe slim zijn onze Vlaamse en Nederlandse steden vandaag al?
Sinds 2015 zijn er grote implementaties, maar er is achterstand. Amsterdam heeft een reeks proefprojecten voor het opmeten van energieverbruik. Via Fix My Street kunnen Brusselaars een losse voetpadtegel of defect verkeerslicht signaleren en dan online de oplossing ervan opvolgen. In Antwerpen is in 2015, o.a. samen met iMinds, City of Things opgestart (met 34.000 sensoren in slimme apparaten verspreid over heel de stad) maar ook de Global Startup voor het bedrijfsleven (20 modules om samen te werken). Smart Parking in Kortrijk is begonnen met 30 minuten gratis en je bent beter niet later terug anders heb je meteen een boete ?. In Genk heb je Smart Inclusion en jawel in het Mechelen van Bart Somers is er Smart Safety. In Bonheiden verdienen kinderen ‘kilometers’ als ze met de fiets naar school rijden, waarmee ze dan bv. gratis naar de kermis kunnen … Ook in Brugge zijn er projecten, zo vernemen we uit de zaal en op de vraag wat de toekomst is voor het internet, horen we dat de naam misschien zal blijven en dat al de rest wel zal evolueren… 
Tijd om weer aan de slag te gaan met wat we zelf bezig zijn en met nieuwe inzichten over smart cities, waarbij onze steden in Vlaanderen verhoudingsgewijs heel dicht bij elkaar liggen.