Verslag en foto's ontbijt(k)boek Harry Demey

In tijden waarin kranten vol staan van negatieve gevolgen van disruptie (denk maar aan ING, AXA, etc.), is het zeer nuttig om ook eens stil te staan bij alle positieve gevolgen van dit maatschappelijk fenomeen. Disruptie bracht ons immers nieuwe mogelijkheden die nauwelijks nog weg te denken zijn: Google, Facebook, Uber, Tesla, Coolblue, etc.

Vele bedrijven die ons disruptie brengen bevinden zich in Sillicon Valley. Een groep ondernemers, waaronder de auteurs van het boek ‘The Spirit of the Valley’: Peter Hinssen, Steven Van Belleghem en Harry Demey, wilden die sfeer opsnuiven. Ze trokken naar daar en spraken heel wat sleutelfiguren en bezochten veel van deze bedrijven. Met het boek wensen ze ons een visie te geven op de toekomst die sterk zal bepaald worden door disruptie. Ze willen ons echter bovenal uitnodigen om mee die disruptie te helpen realiseren.
Harry Demey kwam ons onderhouden op het ontbijtboek. Hij groeide op op ’t Kiel in een arbeidersomgeving en is autodidact. Hij is CEO van het reclamebureau LDV United. Hij gaf de promotiecampagne “’t Stad is van Iedereen” vorm en schreef hierover ook een boek.
Harry vertelt zijn verhaal aan de hand van negen inzichten die hij kreeg bij zijn rondreis:
1. Share your ideas
2. Don’t start from scratch
3. Define your vision
4. Don’t look back
5. Act fast
6. Failure is an option
7. Fight the norm
8. Put the consumer first
9. Create fans for brands 
Hij begint met het verhaal over Elon Musk over wie hij vertelt: “Als er daarboven iemand bestaat, dan heeft hij deze man toch wel heel veel gegeven.” Musk werkt 3 dagen voor Tesla en 3 dagen voor SpaceX en daarnaast heeft hij nog wat kleinere projectjes zoals de Hyperloop. Musk gaf onlangs nog heel wat octrooien vrij waarin voor kapitalen onderzoek zit. Enerzijds doet hij dit omdat hij er van overtuigd is dat zijn onderzoek op deze manier nog verrijkt kan worden, anderzijds is hij er van overtuigd dat de voorsprong die hij heeft hiermee toch niet ingelopen kan worden. Musk is echter niet alleen met deze overtuiging. Ook de Dalai Lama gaf immers mee: “Share your knowledge. It is a way to achieve immortality.”
Disruptie begin je niet vanaf nul. Er is al zoveel die opnieuw kan gebruikt worden maar dan in nieuwe disruptieve combinaties. Über heeft bijvoorbeeld niets opnieuw uitgevonden. Ze hebben bestaande concepten opnieuw gebruikt en er de juiste koppelingen tussen gelegd (door middel van een digitaal platform). Als noot gaf hij trouwens mee, dat Über nergens onwettelijke zaken doet en zich heel sterk houdt aan de spelregels. Een app als Antwerp Taxi probeert het concept van Über te kopiëren maar dan op een minder goede manier.
Disruptie gaat razendsnel. De tijd dat booking.com disruptief was, ligt alweer bijna achter ons. Na booking.com kwam Trivago. Na Trivago kwam AirBnB. En dat allemaal in een periode van ongeveer zes jaar tijd. Booking.com is geen ‘Love Brand’ geworden omdat het niet denkt vanuit de klant. Hoeveel reclame krijg je immers niet van Booking.com nadat je al terug bent van die Citytrip naar Barcelona? AirBnB denkt vanuit de klant. In een wereld van disruptie is er geen enkele sector veilig, maar disruptie biedt anderzijds ook enorm veel opportuniteiten. Zorg dat je deze grijpt!
De visie van Starbucks gaat heel ver: “We want to change the world. Street by street.” En ze handelen er ook zo naar. Ze verbieden bijvoorbeeld wapens in hun shops, wat niet evident is in Amerika. Ze gebruiken ook een percentage van hun omzet om de maatschappij in Ethiopië (een belangrijke koffieproducent) te verbeteren. Een andere sterke visie zien we bij de stad Singapore: “We want to become the world smartest city!” 
De tijd was te krap voor Harry waardoor hij over andere topics wat sneller ging. Bij ‘don’t look back’ verwees hij naar de banken. We hadden immers al lang moeten zien aankomen wat er vandaag gebeurt. Werken we immers niet allemaal al lang hoofdzakelijk met PC Banking? We kunnen het dan ook geen sociale ramp noemen, want een ramp is volgens Harry iets wat we niet kunnen zien aankomen.
Bij ‘Failure is not an option’ gaf hij ter illustratie de uitspraak van Michael Jordan mee: "Don’t be afraid to fail, be afraid not to try." Hij sprak over het Peter Thiel Fellowship dat de beste studenten betaalt om hun studies op te geven om al direct op disruptieve projecten te starten. Hij heeft het over Coolblue die heel duidelijk bezig is met het principe 'Put the customer first.' 
Hij rondt zijn betoog ten slotte af met het verhaal van Zembro (vroeger Embracelet). Op basis van een spelletje ‘poker’ waarbij alle medereizigers een bedrag konden inzetten. Om samen een disruptief verhaal te brengen, zijn ze een onderneming gestart. Ze ontwikkelden een uurwerk dat ouderen beschermt op het moment dat ze vallen. Een product waarmee vele levens gered kunnen worden.
De sessie werd afgesloten met enkele boeiende vragen en bijhorende antwoorden. Over disruptie in Europa, die wel degelijk mogelijk is. Over overheden die zich niet moeten moeien maar moeten faciliteren. Over disruptie in kleine ondernemingen (de huisarts via Skype als voorbeeld). Over China waar men niet meer kopieert maar heel sterk innoveert en jammer genoeg een gebrek aan waarden vertoont, etc. 
We lieten ons boek nog signeren en konden weer met een geest vol disruptieve verbeeldingskracht naar onze volgende afspraak vertrekken!
Lees ook de berichten op social media: http://bit.ly/HarryDemey Volledige presentatie via: http://bit.ly/HD_DH