Verslag en foto's vriendendinner Wim Verhoeven

Vlaamse media als 4e macht: wat is de relevantie voor de toekomst van Google en Facebook? Een uitdagende titel en Wim gaat van start met wat achtergrond over HLN. Anno 2016 is de groep actief in de nieuwsmedia, magazines, radio en TV, online services en Telco (telecombedrijven). Ze hebben sterke merken in België en Nederland, alles keurig in het Nederlands. Maar inmiddels zijn ze door overname ook succesvol ervaring aan het opdoen met Scandinavische talen, namelijk in Denemarken. Geloof het of niet maar Het Laatste Nieuw bestaat al 125 jaar. Zo'n 25 jaar geleden werd het bedrijf overgenomen door de familie Van Thillo. Wim Verhoeven is bij HLN als student blijven plakken. Hij is economist van opleiding en hij werkt er ondertussen al 23 jaar. Hij was onder meer chef eindredactie, co-chef sport en chef nieuws. Sinds 2012 is hij er hoofdredacteur. Met enige nostalgie bij zowel hemzelf als bij zijn publiek - ook nog grotendeels verknocht aan papier - keert hij terug naar de tijd vóór de 'revolutie', toen de kwaliteit van een krant er volgens de huidige normen niet goed uitzag, maar de werkdruk op de redactie soms nog een partijtje kaarten toeliet, al dan niet met eventuele gevolgen. Maar toen kwam onafwendbaar het internet, de revolutie waar Wim het over heeft. Hoe recent deze revolutie wel is? Facebook is er sinds 2004, de iPhone sedert 2007 en de iPad kwam er in 2010. Het lijkt wel alsof we die tools al altijd hebben gehad. In 2000 verschenen er portaalsites, een soort kleine nieuwsredacties. Alles werd min of meer gratis. Net daarom is HLN er pas later in meegegaan. Zo zijn ze met hun eerste nieuwssite redelijk vlug rendabel kunnen worden. De sociale media zorgen ervoor dat iedereen journalist kan worden. Denken we maar aan de bloggers, VIPs en andere sterren die zelf hun eigen (versie van het) nieuws maken. Het internet heeft er tegelijk voor gezorgd dat de nieuwsstroom nooit opdroogt en er dus 24u op 24 / 7 dagen op 7 nieuwsgaring is. Bij HLN hebben ze daar hun organisatie aan aangepast. De échte revolutie is er eigenlijk pas gekomen met het mobiel internet en de échte concurrentie speelt zich ondertussen af tussen namen als Apple, Facebook en Google. Wij zijn collateral damage geworden, aldus Wim. De digitale revolutie is op volle kracht gekomen door 2 fenomenen: sociale media en mobiel internet De business advertising is gewijzigd. Google weet wat je bekijkt en opzoekt. Dat is nuttige info voor targeted advertising. Ook de media, zoals kranten, raken verstrengeld in deze stroming, in de flow en het vaarwater van deze grote spelers. Meer dan ooit is er behoefte aan betrouwbaar nieuws, want het wordt moeilijker zelf door het bos de bomen te zien. Er is inderdaad een revolutie bezig die een aanslag pleegt op onze aandacht en onze vrije tijd. Om tussen alles wat binnen handbereik ligt op het internet, dan toch de juiste studies, de juiste info te filteren, kunnen betrouwbare media onze nuttige gids zijn. HLN heeft in Vlaanderen alleen al dagelijks zo'n 150 medewerkers rondlopen, die nieuws brengen dat betrouwbaar is. Wim heeft duidelijk geen schrik van de toekomst. Mediabedrijven moeten innovatief zijn, zoals elk bedrijf. Er is het geregistreerd lezen en er zijn trouwens nu al betaalmodellen die succesvol zijn in Scandinavië. Bij de Britse kranten zijn oplages wel enorm gedaald de laatste 10 jaar. Maar bij ons in België vallen de fact & figures best mee. De mensen betalen voor meerwaarde. Ze kiezen hierbij voor een ijzersterk merk als HLN, dat ook de jongeren bereikt. HLN is online zeer actief geworden, zonder evenwel de kranten te verwaarlozen. De voorzitter wenkt dat de keuken wacht en Wim beantwoordt om af te sluiten nog enkele vragen. Voor die andere passie van Wim, namelijk het kweken van oude fruitrassen is helaas geen tijd meer. Probeer gerust alvast zelf enkele klinkende fruitnamen te googelen. Typ voor appelen de Transparente blanche (oogstappel), de Jacques Lebel, de Goudreinette of gewoon sterappel in. Gaat de voorkeur uit naar peren? Met de Légipont, de nostalgische Jefkesperen, kriekpeerkes, wijnperen of de sappige Clapp's Favourite... ben je zo terug in de tijd van het hoogstammig fruit, eigenlijk ook nog niet zo heel lang geleden.