Verslag en foto's vriendendinner Pieter Mulier

Donderdagavond 4 februari. De zaal zit vol spanning te wachten op Pieter Mulier, gewezen Studio Director bij Dior en rechterhand van Raf Simons. Een stijlvolle man betreedt het podium.

We staan op het punt een rollercoasterrit te maken door een wereld van glamour, glitter, kunst, charme, verleiding en begeerte. Dior met meer dan 60 jaar op de teller, een duizelingwekkende omzet van 4 miljard Euro, 6000 medewerkers en 300 vestigingen wereldwijd, spreekt tot de verbeelding. Vanavond gaan de deuren achter deze schermen open. Pieter Mulier is de schakel tussen de creatief directeur en het atelier. Zijn 3 waarden zijn “charme”, “talent” en “schaduw”. De mode heeft meerdere evoluties gekend, de echte “big bang” werd ingezet vanaf de jaren 90’ en is nog volop aan de gang. Luxe en mode wordt bereikbaar voor iedereen via accessoires zoals parfum, make-up en andere. De stukken gaan over de toonbank van 20 tot 300.000 Euro. Naast Dior zijn er nog 3 couturehuizen: Hermès, Vuitton en Chanel. Pieter neemt ons mee doorheen het hele proces. Van de ontwerpkamer, zeg maar de “think tank”, naar de “little hands”, de makers van de stukken om uiteindelijk te eindigen op de “cat walk”, een minder dan 10 minuten durend defilé waar 2 maanden intense voorbereiding aan vooraf ging en waar honderden mensen dag en nacht tegen de klok aan hebben gewerkt, waar kosten noch moeite worden gespaard. Dit doen Pieter en zijn entourage 6 x per jaar, een hels ritme waar je volledig wordt in opgezogen en al het beste van jezelf geeft. We danken Pieter van harte voor zijn heldere inzichten in deze complexe, gesloten modewereld waar wij als consument toch dagelijks, bewust of onbewust, mee bezig zijn, want blijkbaar doen sommige “brands” er alles aan om dagelijks 3x op ons netvlies te komen! En mannen onder ons, weet dat 80% van alle luxe en mode door vrouwen wordt gekocht. Vrouwen zijn emotionele kopers en doen hun aankoop binnen de 5 minuten. Mannen doen er een half uur over…