Verslag en foto's bezoek Triënnale Brugge

Naar goede traditie is de laatste Hanze-bijeenkomst voor het zomerreces een culturele activiteit. In een cultuurstad als Brugge is het geen probleem om dit telkens een geschikte invulling te geven. Zeker niet wanneer er ook een prestigieus event als de Triënnale doorgaat. (http://www.triennalebrugge.be/). Ruim 110 leden waren ingeschreven.

bGezien het goed gevulde programma werden we wat vroeger dan anders verwacht. Carine had ook een originele locatie uitgezocht om ons onder een zomerzonnetje op te wachten. Op de Burg, net voor het Brugse Vrije, had ze de “De Hanze” banner uitgerold. De leden waren allemaal netjes op tijd en werden toegewezen aan vier gidsen, die ons in vier verschillende groepjes begeleidden door het kunstenparcours. Onderweg kregen we wat kaderende informatie. De Triënnale gaat over Hedendaagse Kunst, niet te verwarren met Moderne Kunst (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hedendaagse_kunst).  Alhoewel ook de specialisten het blijkbaar niet eens zijn waar de lijn tussen beide te trekken.
De laatste Triënnale ging door in 1974. De Zwanen van Raveel is een werk dat toen nogal wat deining op de reitjes veroorzaakte (http://www.argosarts.org/work.jsp?workid=576ff3118c5c4e659012d60b89d7281b&lang=nl).
Dat er over de tussenliggende biënnales niet meer gesproken wordt, heeft dus niets te maken met een eventuele politieke motivatie maar wel met een andere inhoudelijke invulling. Ondertussen kwamen we bij een houten constructie aan ‘Bridge by the canal’ van Studio Mombai (http://www.triennalebrugge.be/nl/detail/1/studio-mumbai). Vreemd genoeg ligt de brug niet over het water maar langs het water. Alles heeft te maken met de Oosterse filosofie waardoor vele werken geïnspireerd zijn. Voor de volgende tussenstops keren we terug naar de Burg. Daar vinden we eerst en vooral het werk ‘A place beyond believe’ van Nathan Coley (http://www.triennalebrugge.be/nl/detail/18/nathan-coley).  Het werk is geïnspireerd op een persoonlijke ervaring van de kunstenaar n.a.v. 9/11. Er bevindt zich een ander werk van de kunstenaar op het binnenplein van de Brugse hallen. Een tweede kunstwerk op de Burg - ‘Uber Capitalism’ van Rainer Ganahl is helemaal uitgewerkt in niet-eetbare chocolade (http://www.triennalebrugge.be/nl/detail/10/rainer-ganahl). De tanden in het werk doen anders vermoeden. Het werk stelt het huis ‘ter Beurze’ voor. Chocolade is een luxeproduct maar ook vergankelijk. Het werk gaat dan ook over deze thema’s en zit vol van contradicties. Vervolgens trokken we naar de markt. Daar konden we, in de schaduw van de net opgebouwde tent voor de triatlon, een prachtig schitterende spiegelsculptuur bewonderen. Sommigen onder ons zagen er een paard in, anderen een middeleeuwse kraan, maar eigenlijk stelt het een grote verrekijker voor. Het werk ‘1:1 Connect : Diamondscope’ van Vibeke Jensen kan over dag van binnenin bezocht worden. Meer informatie over de diepere betekenis vindt men hier: http://www.triennalebrugge.be/nl/detail/11/vibeke-jensen. Op de weg van de markt naar brouwerij De Halve Maan passeren we de Sint-Salvatorskerk. Op het plein voor het statige gebouw vinden we het werk van Song Dong terug. Het werk kreeg de naam Wu Wei Er Wei. Maar wij, Westerlingen, mogen het ook Doing Nothing Doing noemen  (http://www.triennalebrugge.be/nl/detail/20/song-dong).  De woorden zijn trouwens binnen het werk te zien als neonreclame. Het werk is opgemaakt uit oude ramen van vernietigde historische huizen in China. Tot voor kort kon men ook binnen in het werk gaan door de verschillende deurtjes en raampjes. Problemen met de veiligheid en vandalisme zorgden er echter voor dat de slotjes nu (bijna) allemaal toegevezen zijn… Vele leden begonnen al wat dorst te krijgen, maar vooraleer zich aan de Brugse lekkernij te kunnen laven, mochten we nog even passeren langs een laatste werk van het kunstenaarscollectief HeHe op de site Oud Sint-Jan. Er lijkt wel een groot ongeluk gebeurd te zijn, want we zien een gigantische hoogspanningsmast in het water liggen. Het werk ‘Undercurrent’ zinspeelt op het contrast van de stad als Unesco Werelderfgoed met het moderne comfort dat we met zijn allen wensen (http://www.triennalebrugge.be/nl/detail/23/hehe). De avond was te kort en de stad te groot om alle veertien werken te bezichtigen. De Triënnale loopt echter nog tot 18 oktober waardoor er ruimte genoeg is voor één of meerdere vervolgbezoekjes. De gidsen leverden ons netjes af bij onze eindbestemming (http://www.halvemaan.be). Daar kregen we als snel een lekkere Brugse Zot toegestopt als aperitief op de gezellige binnenplaats. Ondertussen kwamen de persfotografen langs om onze talrijke nieuwe leden te fotograferen. Daarna konden we aanschuiven voor de gezellige BBQ met groentenbuffet. Onder menig Brugs Zotje werd er nagekaart over de geziene kunstwerken en vooruitgeblikt op de verschillende vakantieplannen!