Verslag en foto's vriendendinner B. De Smet

Ontvangst boven, receptie beneden tussen de ruïnes van de St. Donaaskerk en het diner terug boven. Deze roetsjbaan lijkt treffend op de weg die Ageas, de erfgenaam van Fortis, de laatste jaren afgelegd heeft. Bart De Smet, CEO van Ageas, boeide het publiek alvast heel hard met zijn getuigenis van wat gebeurde…

Na de receptie, waar oude bekenden elkaar terug ontmoeten en bijpraten, vond ‘het pinnen’ van de nieuwe leden plaats. Ondertussen is dit uitgegroeid tot een echte traditie die door iedereen gewaardeerd wordt. Ceremonie-meester Marc Loeys verwelkomde Roeland Mortier, zaakvoerder van Incon, Yves Muyle, Material Planning & Logistics Manager van Dana Holding Corporation, Tom Nimmegeers, zaakvoerder van Optelec, Adrien Willems, zaakvoerder van ADZ en Joke Lauwers, management assistant bij Itineris. Kent u ook potentiële leden voor De Hanze? Laat dit snel weten aan Carine via info@dehanze.be ! Elk potentieel lid kan één keer gratis kennismaken met De Hanze. Francis Callewaert leidt daarna onze gastspreker Bart De Smet in. Hij verwijst naar Maurice Lippens die enkele jaren geleden bij De Hanze te gast was en de opmerkelijke tegenstellingen tussen beide figuren. Hij omschrijft de CEO van Ageas als een actuaris maar ook een generalist en bovenal een realist. Het is een raadsel hoe het komt dat Bart bij velen nog een grote onbekende is. Nochtans publiceerde De Tijd enkele weken geleden nog een bijlage met zeven Belgische wereldspelers. Ageas met Bart De Smet kwamen hier prominent in naar voor. We lezen er onder meer dat “de tijd waarin de CEO de slimste was, definitief voorbij is”. Bart is dan ook een coach met een ziel, een bezieler, iemand die samen met zijn medewerkers naar een doel toe werkt. Bart krijgt het woord en start al meteen met de melding dat hij geen “charismatische spreker” is. Hij startte zijn carrière in 1998 binnen de Fortis groep en maakte in 2008 de ‘distorsie’ van zeer dichtbij mee. Bart is blij om in Brugge te kunnen komen spreken. Hij is immers een geboren Maldegemenaar en komt graag naar de streek terug omdat hij hier veel positiviteit en ondernemerschap terug vindt. De roots van Ageas liggen bij de oprichting van AG Life in België in 1824. In 1990 ontstaat dan Fortis als een fusie tussen AG & AMEW. In 2009 wordt hij gevraagd om CEO van de Fortis groep te worden. Ageas is vooral actief in Europa (België, het Verenigd Koninkrijk en daarna in Portugal & Turkije) en Azië (5de in China, 2de in Maleisië/Thailand, nog te klein in India, Hongkong). Ageas is de naam van het aandeel maar wordt niet gebruikt als merknaam. Dit omdat er veel gelabelde producten bestaan bij partners (o.a. Tesco, BNP Paribas Fortis, etc.) maar ook om te vermijden dat er een besmetting van de productnamen zou ontstaan door de lopende juridische procedures. De juridische procedures wegen ongetwijfeld op de waardering van het aandeel. Een waardering waar Bart De Smet overigens geen uitspraken over doet. Maar de procedures wegen niet op de interne werking van Ageas. De redding van Ageas ging gepaard met een drastische vereenvoudiging en aansturing van de organisatie. Bart staat er ook op met alle afdelingen regelmatig fysiek contact te hebben. Hij gelooft immers dat deze fysieke meetings nog altijd hun meerwaarde hebben t.o.v. de elektronische vergaderingen. Ook hier blijft hij Spartaans want meestal vliegt hij in Economy Class. Ageas maakt heel duidelijk vijf strategische keuzes en wenst
1) verzekeraar te zijn;
2) aanwezig te zijn waar hun klanten zijn;
3) een engagement te tonen naar hun partners;
4) een gediversifieerd aanbod te kunnen bieden (maar geen gespecialiseerde verzekeringen);
5) een belangrijke speler te zijn in Europa en Azië. Dat Bart De Smet nog lang kon verder vertellen over wat hij en Ageas meegemaakt hebben, hoe ze hun visie 2015 gerealiseerd hebben en vooral wat ze in de toekomst nog allemaal zullen plannen, was duidelijk. Carine begon echter foto’s te trekken en dat was het sein om af te ronden zodat de leden nog wat vragen konden stellen. Deze waren talrijk en gingen over Big Data, transparantie, het verhaal Interparking, Libië, de intrinsieke waarde van het aandeel, de verhouding schade/leven en veel meer. Op alle vragen werd een gepast antwoord gegeven. De aanwezige leden konden overgaan tot het diner met heel wat stof tot napraten!