Verslag en foto's vriendendinner T. Debusschere

Op 6 februari 2009 werd Tom Debusschere benoemd tot CEO van Groep Deceuninck, een West-Vlaamse multinational opgericht in 1937. Het bedrijf is beursgenoteerd, heeft een omzet van ca 540 mio eur, een EBITDA van ca. 47 mio en stelt wereldwijd ca. 2.700 mensen tewerk.

Tom Debusschere begint zijn verhaal met “Brugge is voor mij een stukje terug thuis-komen”. Hij heeft namelijk in Brugge gestudeerd en is naar De Hanze gekomen omdat Inge Devroe hem overtuigd heeft dat hij bij zijn vrienden van weleer aan tafel kon zitten. Hij wil zijn tijdsinvulling, nl. 45 minuten spreken en dan 15’ vragen, gewoon omkeren. Na een inleiding van 15’ kan hij dan nog 45’ antwoorden op gestelde vragen. Vreemd maar achteraf gezien, toch een zeer goede aanpak. De Hanze voelde zich betrokken bij de opbouw van zijn verhaal. Wist je dat Deceuninck nog kunststoffen auto’s gebouwd heeft?
Zij waren de eerste in Europa met kunststoffen ramen … in de volksmond de “plastieken” ramen.
Hij noemt Deceuninck een KMO op wereldschaal. Zij maken geen afgewerkte ramen maar profielen.
In de TOP10 bevinden zich 8 Duitse, 1 Chinees en 1 Belgisch bedrijf. In de loop der jaren heeft Deceuninck diverse bedrijven in binnen- en buitenland overgenomen.
De enorme expansie was hen bijna fataal met de overname van het Oost-Duitse bedrijf Inoutic in Bogen. De eerste vragen gingen over:
- Beperking van België met zijn “overdreven” loonkosten?
- Waarom in Turkije investeren?
- Met de serieuze ervaring van overnames zich toch laten “vangen” aan die Duitse overname? 2008: overname Duitsland niet positief verlopen door hoofdzakelijk onderschatting van het verschil in cultuur, sales daalt iedere maand met 5%, banken beginnen ongeduldig te worden (ze zitten zelf in crisis).
Als pas benoemde CEO kreeg hij ’s nachts van een Engelse bankier de volgende boodschap: “Congratulations Mr Debusschere, you have no cash to pay for your restructuring & we think you have 10-15 weeks left”, en dan nog geen ervaring met de pers (financiële journalisten die je graag zien op je bek gaan), bankjargon, etc.
Maar door vlugge acties (sluiting van een aantal bedrijven, ontslag van 630 medewerkers, een persoonlijke mediatraining en de enorme hulp en ervaring van zijn voorzitter Pierre Alain de Smedt), heeft hij toch het hoofd boven water kunnen houden en er een succesverhaal van gemaakt.
Wist je dat de kost voor de advocaten en externe consultants 4 keer hoger lag dan die voor het ontslag van de 630 werknemers. Waar waren we mee bezig?
 “If you’re not making mistakes, you are not going fast enough “: die spreuk was de motivator van Tom om vlug beslissingen te nemen en zeker en vast verder te gaan! Waarom Turkije?
Je moet weten dat China de grootste markt is: 1 miljoen ton PVC per jaar, gevolgd door Rusland en ten derde niet de USA maar Turkije!
Turkije is het land met veel nieuwbouw, 90% wil PVC (in België met moeite 35% - invloed van de architecten?), en veel renovaties.
Maar ze hebben ook veel tegenslagen gekend bij de uitbouw van Turkije.
Een aardbeving niet zo ver van de fabriek, een overstroming (1,5 meter water in de fabriek) en verschillende devaluaties van de Turkse Lira.
Toch ieder jaar een stijgende EBITDA, je moet weten vandaag komt 1/3 van de winst uit Turkije. Loonkosten in België:
Je hebt voor 10 Belgen, 40 Turken of 30 Polen of 13 Fransen, etc.
Dit heeft hij met de vakbonden besproken en uitgelegd en ze zijn hem gevolgd in de piste dat België een technologiecentrum moest worden. Innovatie, ecologie en design is belangrijk en dit komt tot uiting in hun slogan “Building a sustainable home”. Van de fossiele grondstoffen wordt 42 % gebruikt voor huisverwarming, 45% voor auto’s en 1% voor PVC.
Dus als ze die 1% kunnen verminderen en zo ook nog eens de 42 % van huisverwarming, dan zijn ze ecologisch goed bezig en zeker een voorloper t.o.v. hun concurrenten. Een van hun uitvindingen is dat ze in hun PVC profielen het staal vervangen hebben door glasvezel. Glasvezel die in vergelijking met staal veel minder fossiele grondstof in de productie nodig heeft.
Een andere verbetering is het enorme aanbod op het gebied van kleuren (folies of coatings).
Plus de enorme diversiteit die ze aanbieden, ze gaan van profielen en grondmaterialen voor “Windows & Doors”, over ‘Outdoor Living”, “Roofline & Cladding (dak- en gevelbedekking)” tot “Interior”.
Ze recycleren ook oude ramen en verwerken die voor gebruik in nieuwe profielen (de circulaire economie). Tom sluit zijn interessant betoog af met een reclamefilmpje bestemd voor de Turkse markt. Waar ze nu reeds ramen kopen op emotie zoals men hier auto’s meer en meer op emotie koopt. Tom, bedankt voor je zeer boeiende uiteenzetting, aldus Marc Loeys, die voorafgaand aan de presentatie van Tom door onze voorzitter Philippe Snick opnieuw 4 nieuwe leden mocht pinnen, nl. Alex Dewulf, Nadine Dewulf, Kris Meyfroot en last but not least Bruno Couwenberg.
Van harte welkom aan deze nieuwe leden.