Verslag en foto's ontbijt(k)boek J. Caudron

De media morgen worden vooral mobile. Zo blijkt uit de uiteenzetting van gastspreker Jo Caudron naar aanleiding van de 25e editie van het Ontbijt(k)boek van De Hanze.

Francis Callewaert schetst de achtergrond bij het feestelijk glaasje champagne dat ons op dit vroege uur te beurt valt. De aanzet van het Ontbijt(k)boek kwam er al in 2003. Het initiatief kende een tijdje een vrij lage frequentie en kwam op kruissnelheid in 2008 met 4 edities per jaar, wat een interessant aanbod toelaat. Met dit e-boek Media Morgen - De media op hun kop zitten we niet aan ons proefstuk -het eerste e-boek was De frivole vertwijfeling van Mia Doornaert - maar wel vlak in de problematiek van deze zo evolutieve wereld, waarin elk van ons zijn plaats moet vinden of trachten te behouden. Jo Caudron is een internetondernemer en de audiovisuele sector doet het goed. Hij wil ons vooral onderhouden over negatieve kanten, zo pakt hij uit. Ons pensioen, de Euro, onze welvaart komen onder druk te staan. Zo ook de media. De Vlaamse media moeten zich heruitvinden, anders worden ze pletgewalst door Amerikaanse internetreuzen. Voor innovation without disruption gaat de evolutie die we nu kennen te snel. Jongeren replyen in plaats van te e-mailen, faxen. Ze zijn connected, ze werken samen, al op 12-jarige leeftijd voor hun huiswerk. Sociale media betekent in se een gedragsverandering. Jo toont een glazen huis: wij, onze ondernemingen leven niet langer achter baksteen, maar in een glazen huis. Al onze fans staan bovendien voor de deur in hun directe manier van binnendringen, weliswaar volgens een aantal waarden. Leugens of halve marketingonwaarheden worden zo gedetecteerd en doorprikt. Er is vooral ook proximiteit: voor klachten was er vroeger een procedure, nu staan de klagers op de stoep van het glazen huis en ze verwachten responsabiliteit. Ook overheden moeten dit ervaren. Het momentum van een revolutie, het venster op een kier waarin ommekeer kan lukken, blijft langer open: door de connectiviteit kan men met een stimulerend bericht hergroeperen, mobiliseren. Is dit nu het einde van de traditionele media? Door zijn boek is het onderwerp bespreekbaarder geworden. TV-kijkers gaan hoe langer hoe talrijker uitgesteld kijken. Ze mijden reclame. We hebben gratis TV omdat we reclame slikken. Zullen zenders genoeg inkomen blijven genereren voor lokale content? Er wordt ook Over The Top (OTT) gekeken. Minder via de televisiedistributie. De cable cutters vervangen hun kabelabonnement door 2 à 3 Apps. iPhones en iPads zetten een totaal nieuwe mediabeleving in de markt. Kijkers zoeken programma's op internet.
Jo houdt ons in de ban met zijn betoog en polst regelmatig wie van ons al dan niet al adept, follower is voor dit alles.
We zullen meer televisie kijken, meer betalen voor televisie; de kernvraag is aan wie? Warner, BBC, ... verkopen nu ook zelf hun inhoud voor een Belgisch publiek.
Minder reclame en OTT samen vertegenwoordigen een enorme inkomstendaling. Bij kranten wordt het al even drastisch cfr. Paper Cuts op http://newspaperlayoffs.com/. Het laatste nieuws is deze dagen eerder mobile te garen. Zoekertjes en jobs staan online. Doen kranten zichzelf de das om door online te staan? Magazines doen het ook niet goed. Abonnementen dalen.
Boeken evolueren naar e-books. Hoe charmant een boek op papier ook is, een e-boek biedt toegevoegde waarde en interactie, geeft duiding. Radio luisteren we vooral onderweg en door 10 jaar gratis downloaden leg je geen geld meer uit voor een CD, je betaalt eerder een abonnement voor toegang tot muziek, voor alle muziek dan. Vlaanderen voelt dit alles misschien nog niet zo direct omdat de nieuwigheden eerst naar Nederland en Frankrijk gaan (grotere markten) en dan pas oversteken naar België. Na de boeiende vraagstelling en antwoorden, tijd om weer zelf aan de slag te gaan. De blik van de nog niet adepten verraadt een wakkere ernst, de goede raad van Jo indachtig op te letten voor onderschatting (dit is een belangrijke gedragsverandering), zonder te vervallen in overschatting (vergaloppeer niet, blijf met een strategie rustig aan de slag en vooral plan permanent, want alles evolueert enorm snel).