Vriendendinner - Gastspreker Valérie Lemahieu - Zaakvoerder Jusré - 1 april 2021

JusRé: Your Healthy Pleasure
Omdat
we bij De Hanze ook startend ondernemerschap ten volle in de kijker willen
plaatsen, brengen we op donderdag 1 april het boeiende verhaal van de food
start-up JusRé.
In 2016 is het verhaal van
Valérie Lemahieu en JusRé begonnen waarbij een gamma aan verse fruit- en
groentesappen met maximale voedingswaarde wordt aangeboden, zonder
smaakversterkers of bewaarmiddelen. Een honderd procent gezond product dus, en
dat slaat duidelijk aan bij de consument. JusRé is letterlijk begonnen in de
keuken van Valérie die een grote persoonlijke liefde had voor juices. Met een
achtergrond in industriële productie is er een sterke affiniteit voor
professionalisering en automatisatie. Ondertussen verkoopt ze meer dan 20.000
koudgeperste sapjes per maand. Haar motto? “25cl love“.
Valérie Lemahieu was één van de kandidaten voor het concours West-Vlaamse Jonge Ondernemer. Ze
won reeds de publieksprijs.
Bij de beloften voor de WOMED-award (een prijs voor de onderneemster van het jaar die jaarlijks door markant vzw en UNIZO wordt uitgereikt) mocht Valérie in 2020 de West-Vlaamse eer verdedigen, en won zij de Prijs voor de ‘Belofte van het Jaar 2019’.
Ben je dus ook benieuwd naar
het verhaal van deze start-up? Kom dan zeker op 1 april naar ons
vriendendinner.
En als uitsmijter nog een leuk wist-je-datje: Valérie is de schoondochter van De Hanze-lid Ludo Lievens. Ondernemen zit er dus in de (schoon)familie.
Rapport van de activiteit:
Na het
welkomstwoord van onze voorzitter Valerie Meuser is het woord aan onze
gastspreker Valérie Lemahieu. Als starter is Valérie aangenaam verrast om voor
een publiek als De Hanze te spreken, een groep met ervaren ondernemers.
Als 36-jarige
komt Valérie uit een zelfstandig nest, het ondernemerswereldje zit in het
bloed. Na studies en ervaring in binnen- en buitenland is zij in 2016 begonnen
met de JusRé sapjes.
·
Jus +
Ré-
freshing
hydrating
powering
boosting
…
De ingrediënten
zijn van de juiste oorsprong, hoog kwalitatief. Daarna gaan ze in het
cold-pressing proces, waarbij alles apart geperst wordt. Er is geen verhitting,
en een beperkte oxidatie, wat zorgt voor een maximale kwaliteit met behoud van
smaken en vitaminen.
Het gamma is
uitgebreid. Er werd gestart met juices en shotjes voor elk moment van de dag. Er
zijn ondertussen drinks, smoothies, soepjes aan het gamma toegevoegd. What’s
next?
JusRé heeft een
220-tal B2B klanten, daarnaast zijn er ook veel particuliere klanten. Na
coaching door Hanzelid Johan Houbart werd beslist om o.a. nog een aantal extra
pluspunten in de verf te zetten, zoals glutenvrij, vegan, eco, bio… Allemaal
extra’s om de JusRé producten nog meer bekendheid te geven.
Valérie heeft het
in het kort ook nog even over het ondernemerschap als vrouw. Haar visie is dat
je dromen moet najagen, dit heeft niets met geslacht te maken. Ze gelooft in
gelijkheid, het kan en het is ook te organiseren!
Ondanks het
coronajaar is de omzet verdubbeld, snel schakelen is steeds de boodschap en met
ondertussen 6 personeelsleden wil JusRé blijven groeien. Een aantal sapjes blijven
in het gamma, maar verder wordt er veel gevarieerd.
Valérie had de
juiste timing uitgekozen om te starten met de sapjes. Iedereen was en is zich
meer bewust van gezondheid en gezonde voeding en is op zoek naar meerwaardeproducten.
Uiteraard is na verloop van jaren een en ander veranderd in de houding hoe
Valérie naar alles kijkt. Soms wordt impulsiviteit wat vervangen door
doordachtheid.
Bottlenecks bij
JusRé zijn de korte keten en de houdbaarheid. Daarnaast wordt er volop vooruit
gekeken met o.a. online verkoop, internationalisering, ….
Na een zeer
interessante vragenronde en nog wat bijpraten in de chatrooms kwam een einde
aan een geslaagde en boeiende avond bij De Hanze met een duidelijk en
interessant succesverhaal!
Bedankt Valérie!