Ontbijt(k)boek - Gastspreker Thierry Geerts - CEO Google Belgium

'Digitalis'

Digitalis
Hoe we onze wereld kunnen heruitvinden

Directeur Google België pleit voor meer digitale visie en goesting

Reis mee naar Digitalis, het land dat meer dan 4 miljard mensen met elkaar verbindt via het internet. Een land waar gezondheidszorg, onderwijs, mobiliteit, economie en andere maatschappelijke thema's worden aangepakt dankzij de mogelijkheden van de digitale revolutie.


Dit uitdagende boek van Thierry Geerts is een krachtig pleidooi om in deze tijden van digitalisering de angst opzij te schuiven en de vooruitgang te omarmen. De digitale revolutie heeft immense maatschappelijke, culturele en economische implicaties en stelt ons voor grote uitdagingen: we moeten niet minder dan de hele wereld heruitvinden. Maar de boodschap is positief: de technologische vooruitgang biedt unieke kansen om onze samenleving te verbeteren.


En waarom zou België, dat in het verleden aan de spits heeft gestaan van de industriële en computerrevolutie, niet de hoofdstad van Digitalis kunnen worden? Als ons land deze digitale trein niet wil missen, heeft het behoefte aan inspirerende en ambitieuze projecten. Dit boek zet alvast de bakens uit.

Rapport van de activiteit:

Dat Thierrry Geerts een zeer toegankelijk man blijkt te zijn werd al snel duidelijk. Samen met de voorzitter en Emma had hij post gevat aan het tafeltje dicht bij de deur waar hij druk bevraagd werd door de toestromende geïnteresseerden. Emma Declercq was voor een dagje de eigenlijke CEO van Google Belgium en Luxemburg. (Meer info: https://www.odgersberndtson.com/en-be/ceox1day?utm_medium=email&utm_campaign=Our%20News%20for%20Managers%20-%20Winter%202019&utm_content=Our%20News%20for%20Managers%20-%20Winter%202019+CID_fe5f1175a77e836b10f2d4b652550da4&utm_source=EmailMarketingSoftware&utm_term=Our%20fifth%20CEO%20for%20a%20Day%20event)

Aan vele ontbijttafels werd al wat voorbeschouwd over ‘Digitale Transformatie’. Een topic waar vele bedrijven toch met enige angst en onzekerheid naar kijken. Raad werd gevraagd aan elkaar. Hoe pakken jullie dit aan? Dat kost toch allemaal veel geld? De talrijke aanwezigen keken duidelijk uit naar wat Thierry Geerts hierover te vertellen had.

De voorzitter verwelkomde iedereen en wees nog even op de komende activiteiten. Je vindt ze mooi opgelijst op de website terug: www.dehanze.be.

Na de korte inleiding, nam Thierry Geerts het woord. Hij riep direct op om er een interactieve sessie van te maken. Thierry Geerts blijkt in zijn boek een heel optimistische kijk te hebben op wat technologie kan betekenen voor de maatschappij. (Hij nuanceerde direct: hij gaf mee dat de rector van de VUB hem een techno-realist noemt.) Technologie moet het immers mogelijk maken dat de wereld van 4 miljard, straks 5 miljard, mensen allemaal geconnecteerd worden via het internet. Dit dient een basisrecht te worden voor alle mensen op de wereld! Eens dit het geval wordt, ontstaan zoveel mogelijkheden dat de wereld haast automatisch een betere plek wordt.

Om de snelle evolutie aan te tonen begon Thierry met een voorbeeld waar we allemaal eventjes stil van werden: we nemen tegenwoordig eerst onze ‘smart’phone vast vooraleer we onze partner vastpakken. De smartphone is immers tegelijk onze wekker, onze radio, ons nieuwskanaal, ons fototoestel en -album geworden. We kunnen er ook nog wel mee bellen...

Verder had hij het ook over de hype van Artificiële Intelligentie (AI). Enerzijds worden hier allerlei futuristische (en dikwijls nog onhaalbare) scenario’s bij voorgesteld, anderzijds is AI al overal in ons dagelijks leven aanwezig: Waze zou zonder AI niet kunnen werken, we kunnen soms sneller vertragingen van vluchten zien op onze mobile dan dat ze op het scherm van de luchthaven verschijnen, het automatisch aanvullen van woorden op onze gsm terwijl we tikken en spraakherkenning zijn op-en-top AI, etc. Ga maar eens gaan kijken op  Google My Activity ( https://myactivity.google.com/myactivity ) hoe Google via AI allerlei zaken over ons verzameld. Geerts geeft mee dat dit niet gebeurt om ‘big brother’ te spelen maar het is nu eenmaal zo dat hoe meer gegevens men over u verzamelt, hoe beter Google en andere spelers u kunnen helpen met allerlei services. Toch bang, dan kan je dit bij Google allemaal zelf beheren en veel zaken afzetten. Het gevolg is natuurlijk dat je ook van minder diensten optimaal gebruik zal kunnen maken…

Dat AI echt nuttig is toont hij aan de hand van foto’s van Chihuahua’s die door Google Photo’s kunnen onderscheiden worden van gebakjes (dit laat ons toe om foto’s veel sneller terug te vinden). Ook de vliegtuigindustrie gebruikt deze techniek om veel sneller kwaliteitsproblemen bij wisselstukken te kunnen ontdekken.

Vandaag is de smartphone oppermachtig maar we evolueren snel naar een tijdperk waarin de smartphone overbodig wordt. We zien nu al de voice interfaces (Google Home, Alexa, …) opduiken en deze zullen alleen maar prominenter worden. Schermen zullen verder ook meer en meer in onze omgeving (b.v. wagens, spiegels, kasten, etc.) geïntegreerd worden, want ook het visueel aspect blijft een belangrijke interface.

Er volgen verdere voorbeelden van digitale disruptie in de automarkt (zelfrijdende wagens), in de muziekmarkt (streamingdiensten die de plaats in namen van CD’s), de reismarkt (opkomst van AirBnB), de bankmarkt (Belfius wenst te transformeren van een bank naar een breed dienstenbedrijf via o.a. haar mobile app) , winkelen in het algemeen (de convenience van e-commerce), etc.

Als Belgische ondernemingen bereiden we ons dus ook best voor op deze digitale storm. Een digitale adviseur, uw CIO (Chief Information Officer) of CDO (Chief Digital Officer) krijgt best een meer prominente rol binnen uw bedrijf. Ook de mogelijkheden van nieuwe organisatieculturen (weg met hiërarchie en trek de kaart van collaboratie) en digitale marketing mogen hierbij niet uit het oog verloren worden. In België hebben we de troeven om hier een voortrekkersrol in te spelen.

Dit alles kan op een klimaatvriendelijke manier. Google toont hierbij de weg want al haar energieslurpende datacenters draaien op groene energie. En die is er in overvloed (‘Abundance’), één dagje zon kan heel de wereld voorzien in meer dan de wereldwijde jaarlijkse behoefte aan energie.

Ook privacy en security hoeven hierbij geen probleem te zijn. Integendeel beide gaan hand in hand met elkaar. Er is wel een verder debat nodig want openheid in data ligt aan de basis van verdere technologische revoluties. Enkel op deze manier kan iedereen, waar ook ter wereld, volop genieten van de voordelen van de digitale wereld.

De zeer interactieve sessie boeide zowel het talrijk opgekomen publiek als Thierry Geerts. Er kon ongetwijfeld nog uren verder gedebatteerd worden. De Hanze leden bleven ook na het ontbijtboek zeer begaan met het thema. We kregen van enkelen nog volgende tips over recente media-publicaties:

? https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/21/de-glazen-bol-1-thierry-geerts

? https://www.tijd.be/nieuws/archief/Ik-wilde-de-markt-door-elkaar-schudden-en-dat-is-gelukt/10101705