REMINDER: A.V. met vriendendinner - Gastspreker Prof. dr. Wim Lagae

De paradoxen van de voetbalbusiness Met het WK in Braziliië slaat straks de voetbalgekte compleet toe. De Belgische Rode Duivels worden gehyped als nooit te voren.

Zonder de media, de coca colas en mc donaldsen van deze wereld was dit wereldevenement wellicht herleid tot een fait divers. Is na de monstertransfer van een Gareth Bale naar het financieel labiele Real Madrid the sky the limit in het Europese topvoetbal? Waarom krijgt de UEFA Financial Fair Play nauwelijks greep op het durfkapitalisme? Hoe zit het met de Belgische voetbalcompetitie, in Europees perspectief een kleine maar dappere doorstromingscompetitie? Niet alleen op wereldniveau maar ook nationaal en lokaal is sponsoring een sine qua non geworden voor de voetbalbusiness.
Spelers uit kleinere en provinciale ploegen verdienen vaak een behoorlijke cent uit een heimelijk potje van duistere inkomsten. Maar wie kan zich nog een sportevenement voorstellen dat niet gesponsord wordt? Wie kan zich nog een sportsponsor voorstellen die niet communiceert dat hij sponsor is? Niet alleen sportsponsoring, maar ook (en vooral) de communicatie eromheen is een vakgebied op zich geworden. Prof. dr. Wim Lagae, dr. in de Economische Wetenschappen en hoofddocent aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen aan de KU Leuven, ligt ons zijn visie en opinie over deze woelige wereld van de sportbusiness nader toe!

Rapport van de activiteit: