Verslag en foto's bedrijfsbezoek L.Capitan

We werden bij aankomst al direct zeer goed ontvangen bij L.capitan ( https://www.lcapitan.be/nl ). Een welkomstcomité van medewerkers toonde ons de weg naar een assortiment gezonde drankjes, aangeboden in afwachting van de start van de avond.

Deze werd op gang getrapt door onze past voorzitter Philippe Snick, tevens professioneel een verre buur van L.capitan. Philippe gaf het woord door aan de, zo zou al snel blijken, zeer gedreven CEO Piet Germonprez. Hij verontschuldigde zich eerst en vooral voor de luidruchtige server. Hulp was echter al onderweg voor de lawaaierige ventilatoren. 

Vervolgens wou Piet een misverstand uit de wereld helpen over “Save a tree, don’t print this message”. Het tweede deel van de zin klopt uiteraard wanneer het niet echt nodig is om iets te printen, maar je zal er geen bomen mee sparen. Integendeel de papierindustrie zorgt er zelfs voor dat er meer bossen aangelegd worden, aangezien dit een cruciale grondstof is. En er worden ook geen tropische bomen geveld omwille van papier, want deze houtsoort is hier helemaal niet voor geschikt.

Heel wat van het papier wordt trouwens gerecycleerd. Hoe gemakkelijk dit kan, toonde hij aan met een gedurfde proef om zijn iPhone te recycleren in een beker water. Papier recycleren in water lukte aantoonbaar gemakkelijker. L.capitan gebruikt uitsluitend papier met een FSC label ( https://ic.fsc.org ), een label dat streeft naar verantwoord bosbeheer wereldwijd. Papier is volgens de CEO het enige communicatiemiddel dat eeuwig gebruikt zal worden. Het spreekt immers alle zintuigen aan.

L.capitan is het resultaat van een lange voorgeschiedenis, die begon bij de drukkerij Lannoo (de L in de huidige naam verwijst hier naar). In 1967 startte Willy Moeyaert dan weer zijn drukkerij. Willy nam heel wat lokale drukkerijen over. In 2000 was er dan de digitalisering, disruptie van de sector. Heel wat van de collegae kregen het moeilijk. De concurrentie met de lageloonlanden deed hen de das om. Uiteindelijk werd er samengegaan met ‘Captains of Printing’ uit Ruddervoorde (het ander deel van de huidige naam dus). Via een stevige reorganisatie werd het personeelsbestand herschikt van 105 naar 62 medewerkers, waardoor er nu een performante organisatie ontstaan is. Ze willen bij L.capitan geenszins de goedkoopste, maar wel de beste drukkerij zijn. Hier trekt Piet direct de parallel naar een etentje uit. Het Hof van Cleve van Peter Goossens is trouwens één van zijn klanten en hun culinaire baseline ‘The secret ingredient is always love’ komt van L.capitan.

Piet wijdt verder uit over de vernieuwde missie ( https://www.lcapitan.be/nl/over-ons ). Hierbij willen ze vooral ‘The Coprinting Company’ worden. Via hun professionalisme en vakmanschap, ook met hele oude technieken, willen zij samen met hun klanten tot uiterst kwalitatieve en creatieve realisaties komen. Een aantal hiervan, waaronder enkele echte pareltjes, passeerden de revue, van een boekwerk voor de Hells Angels over topgeheime stukken voor Aston Martin en Porsche tot schitterende nieuwjaarswensen gedrukt op de foliepersen.

Het milieuaspect kwam nog eens aan bod, want naast duurzaam papier, wordt er ook fel ingezet op energiebesparing via zonnepanelen, warmtepompen, chemieloze inkten, LED UV drogers, afvalbeheer en de modernste boekenpers van België.

Piet besloot zijn inleiding met een foto van de vlag op een berg. Maar hij gaf direct mee dat die top nooit bereikt zal worden en dat de vlag dus nooit zal geplant kunnen worden. De berg wordt immers ieder jaar een stukje hoger. Dit resultaat zal men jaar na jaar alleen kunnen bereiken door verder in te zetten op vakmanschap, maatwerk, comfort voor de klant. Hierbij wil men echt nichemarkten opzoeken, dit ook internationaal. Met hun nieuwe drukstandaard SWAN (Sleep Well At Night) printing kan het niet anders of de internationale doorbraak voor dit ambitieus bedrijf ligt om de hoek.

Na de toespraak van Piet werden we in vier groepen opgedeeld om de productie-entiteiten onder begeleiding van de gedreven gidsen te bezoeken. Van brandweerkalenders en boeken, over etiketten tot wenskaarten en agenda’s. Voor velen onder ons, een ware openbaring.

Na het bedrijfsbezoek werd ons door L.Capitan een heel verzorgde en gesmaakte receptie met een keur aan hapjes aan geboden. Bij het naar huis gaan werd ons tenslotte ook nog een goodiebag aangeboden gevuld met een diversiteit aan producten door het bedrijf gemaakt. Zo kunnen we thuis nog een hele tijd van hun expertise nagenieten!

Opgemaakt op: 19.12.2018
« Alle nieuws