Verslag en foto's vriendendinner Erwin Van Osta

Wanneer we vroeger dan anders aankomen in Crowne Plaza, staan er al heel wat leden te popelen voor de speeddating (https://photos.app.goo.gl/Atow0LE89u8lg2to1) waar we telkens 3 minuten hebben voor een babbel. 3 minuten is voor een aantal bijzonder kort en dus wat wennen, maar achteraf toonde iedereen zich zeer enthousiast met de vraag om dit in de toekomst zeker te herhalen. De leden die niet wensten deel te nemen aan de speeddating genieten ondertussen in de bar van de traditionele receptie.

Bij het begin van het diner vroeg de voorzitter een minuut stilte ter nagedachtenis van Sofie Vandierendonck (http://www.dehanze.be/index.php?id=30&tx_ttnews[tt_news]=828&cHash=29a3b377de6bf3dda66f582f42090a4e). Daarna werd het woord gegeven aan Wouter De Beck voor het inleiden van onze gastspreker Erwin Van Osta, klant van zijn winkel Les Caves de Bordeaux maar ondertussen vooral ook een persoonlijke vriend. Wouter gaf mee dat de lat hoog lag, gezien de zeer gesmaakte inleiding van Philippe Snick voor Vincent Mannaert. Hiermee was ook direct het bruggetje gemaakt naar Erwin, die met Hubo ook een belangrijke sponsor van Club Brugge is.

Erwin dankte Wouter voor zijn inleiding en benadrukte direct dat het resultaat van Hubo evenzeer te danken is aan zijn vennoot Carl Liekens, die nooit in de spotlights komt maar uiterst belangrijk is op juridisch, administratief en financieel vlak. Erwin is meer de man die het commerciële aspect op zich neemt. 

Erwin vindt De Hanze - als ontmoetingsplaats van ondernemende mensen - de ideale plaats om zijn persoonlijk ondernemersverhaal te brengen, waarbij hij een zieltogende Hubo omtoverde tot een sterke speler en zelfs marktleider in België.

Achter elke sterke man staat een sterke vrouw en dat is ook bij Erwin het geval. Mevrouw Marjan Wittouck start de avond met het tonen van een inspirerende video van het personeelsfeest van het 25 jarig bestaan van Hubo: ‘Hubo’s got talent!’. Alle medewerkers kregen de gelegenheid eens hun ‘extra’ talenten te tonen en het bevestigde dat er heel wat van dergelijk extra talent aanwezig is binnen Hubo.

Het Hubo-verhaal begon voor Erwin op 29 jarige leeftijd toen hij nog directeur van concurrent Gamma was. Hij kreeg toen een telefoon om crisismanager te worden bij het noodlijdende Hubo. Maar dat zag hij niet zitten. Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk nam hij Hubo zelf over en de overlater is nog steeds een goede vriend van hem. Er was een enorme cash drain, dus de herstructurering & turn around diende er snel te komen. De diverse maatregelen (o.a. verandering van personeel, sluiten van winkels, etc.) hadden hun effect. Op vandaag heeft Hubo 150 vestigingen en is de omzet x50 gegaan!

Niet alles werd een succes echter. De Spaanse winkels heeft Erwin uiteindelijk weer moeten verkopen. In hoofdzaak door het slechte economische moment. Maar dit hoort uiteraard ook bij ondernemen. Op vandaag is Erwin naast Hubo bezig met de uitbouw van een keten van tuincentra met een grote oppervlakte (in tegenstelling tot concurrent Aveve). Ook hier heeft hij wat leergeld moeten betalen (bv. met betrekking tot levende producten). Maar o.a. door een recente, pragmatische samenwerking met Pentahold, ziet de toekomst er hier ook zeer rooskleurig uit.

De toekomst blijft echter een uitdaging en de disruptie komt op ons allen af. De loyalty kaart is voor Erwin hierin van cruciaal belang. Dit is immers de bron van zo kostbare data en nu al een belangrijke driver van de omzet. Hubo zal binnenkort een marketplace lanceren en wilt hiermee de ‘Hubol’ van België worden. Eerder dan te klagen over het slechte e-commerce klimaat in België, geeft Erwin mee dat het de Belgische ondernemers zelf zijn die de boot gemist hebben. Bij deze marketplace zal er gebruikt gemaakt worden van de kracht van de warehouses en de logistieke infrastructuur van zijn leveranciers, want voorraad is een belangrijke kostenfactor!

Hij kijkt ook naar de trend van de deeleconomie bij de jongeren. Zij kopen niets meer en delen alles. Ze worden het bovendien niet meer aangeleerd om te klussen en dat is een bedreiging voor een Do It Yourself (DIY) keten als Hubo. Daarom ziet hij meer en meer heil in Solutions en Services. Dat is ook direct de aanleiding waarom hij een partnership sloot met de startup https://listminut.be. Deze klussers zullen immers de klanten van morgen zijn! Later in de vragenronde komen we nog te weten dat Hubo actief de markt scant naar interessante startups die innovatief kunnen zijn voor het business model van Hubo.

Digitaal en analoog gaan in de toekomst samen en hij heeft er een mooie eigen term voor gevonden: ‘Di-aloog’. Hij voegt meteen de daad bij het woord met zijn Store Managers die vanaf nu Chief Communication Officers worden, echte Storytellers als het ware. 

Van Osta sluit af met zijn leuze ‘Age quod agis’ of in het ‘Vlaams’ ‘Just F*** Do It!’. Het illustreert ten volle de man boordevol energie. De vragenronde toonde aan dat deze gastspreker de aanwezige ondernemers duidelijk geïnspireerd heeft!

Opgemaakt op: 16.04.2018
« Alle nieuws