Verslag en foto's bedrijfsbezoek BMT Aerospace

BMT Aerospace. Een te weinig bekende parel in onze achtertuin …
 
Temidden het industrieterrein Kampveld te Oostkamp ligt een verborgen parel. We werden bij BMT Aerospace van harte ontvangen door CEO Koen Devolder (clublid van De Hanze), samen met zijn gedreven equipe. Bij het binnenkomen werden we al snel een glaasje aangeboden, alcoholisch voor zij die het wensten, een mooie non-alcoholische cocktail voor de anderen. Deze laatste had trouwens opmerkelijk veel succes … We konden in een aangename sfeer wat netwerken en bijpraten.

Toen mochten we aanschuiven voor een boeiende presentatie van Koen waarin hij meermaals verwees naar de stichter van de site, wijlen Fons Watteeuw. Fons was tevens een gedreven clublid van De Hanze en ere-voorzitter. Toen hij van Airbus een opportuniteit kreeg om een gespecialiseerd tandwiel te maken, nam hij de geboden kans ondanks de vele risico’s eraan verbonden. Daaruit is dit mooie bedrijf ontstaan, door stap per stap verder te werken.

BMT Aerospace maakt deel uit van de BMT Group  http://www.bmt.lu/group-structure

Deze is in hoofdzaak eigendom van de familie Seynaeve uit Beernem. De groep telt 5.350 FTE en maakt jaarlijks 570 miljoen $ omzet. Ze bestaat uit twee grote divisies: glas en ‘gears’. BMT Aerospace maakt deel uit van deze laatste divisie met vestigingen in België, USA, Roemenië en een recente afdeling in Aalter voor 3D-printing.

In de site te Oostkamp worden onderdelen gemaakt voor de achter- en voorvleugels van vliegtuigen. BMT is marktleider voor de aandrijfsystemen aan de voorkant. De klanten zijn divers, maar toch is er een duopolie bij de grotere vliegtuigen met meer dan 120 passagiers, zoals Airbus en Boeing. We zien een grafiek waar er heel veel groene vinkjes staan, die aangeven in welke modellen men tandwielen van BMT kan terugvinden. In de midrange markt zijn er meerdere spelers terug te vinden (cf. ook http://www.bmtaerospace.com/en/references). Ook hier zien we veel groene vinkjes. Men bezet hier 70% van de markt, t.e.m. de nieuwe Russische spelers op de markt. Tot nu toe ondervindt men trouwens weinig van de politieke moeilijkheden, alhoewel een anekdote aangeeft dat handeldrijven met Russische firma’s niet altijd eenvoudig is. De anekdote illustreert dat dit niet steeds de schuld van de Russen is.

We krijgen nog een grafiek te zien. Eentje die exponentieel stijgt: het aantal vliegtuigreizen per jaar stijgt spectaculair, vooral in Azië omdat men er stilaan de middelen voor heeft. De markt groeit dus hard, maar de druk op de marges stijgt minstens even erg. Dit zorgt ervoor dat men telkens naar een betere efficiëntie dient te streven, reden waarom de fabriek in Roemenië er gekomen is voor al het eenvoudige werk. In de fabriek in Michigan (USA) wordt er vooral voor helikopters en verdeelkasten van vliegtuigen gewerkt. De 3D-divisie in Aalter is nog in opstartfase en is voor specifieke projecten. 3D-printing blijft voorlopig echter een moeilijk verhaal in de vliegtuigindustrie.

Na de markt krijgen we inzicht in het productieproces. Het bedrijf streeft naar een maximale verticale integratie. Termen als ruw machineren, warmtebehandeling, fijn machineren, oppervlaktebehandeling en eindproducten passeren in een razende vaart de revue, samen met alle bijhorende deelstappen. Zeer belangrijk is echter het eindcertificaat van de luchtvaartautoriteiten dat de eindproducten begeleidt en dat men slechts bekomt na een hele rij controles, inclusief destructieve testen. De controles maken 50% van de kostprijs uit en het is dan ook niet abnormaal dat een dergelijk onderdeel tegen hoge prijzen verkocht dient te worden.

Het motto van ‘Airborne Excellence’ wordt gedurende het hele bedrijfsbezoek meermaals geïllustreerd. Dit komt ook ruimschoots aan bod in de mooie en uitgebreide bedrijfsfilm die we te zien kregen ( https://www.youtube.com/watch?v=5QY6SIDlpzw

Na de uitgebreide uiteenzetting werden er nog heel wat vragen gesteld. Binnenkort verschijnt er een uitzending op Kanaal Z over de verregaande automatisatie en robotisatie binnen het bedrijf. En dit is nodig om het bedrijf zo competitief mogelijk te houden. Dit alles werd ons geïllustreerd tijdens een bezoek aan de werkplaatsen waar we het met eigen ogen konden bewonderen.

Onder de indruk van dit hoogtechnologisch en sterk gespecialiseerd bedrijf, konden we napraten op de zeer verzorgde receptie met hapjes en drankjes, ons nadien nog aangeboden. Bedankt Koen om dit op zo’n korte termijn nog voor elkaar te krijgen voor uw club De Hanze!

Opgemaakt op: 19.03.2018
« Alle nieuws